10.000 video's. Geen huiswerk.

Hoe de nieuwe site en mobiele apps van Schooltv een breder publiek aanspreken.

Header

De publieke omroep NTR schakelde ons in voor een ontwerp-opdracht, die uiteindelijk ook de ontwikkeling van een mobiele site en mobiele apps zou omvatten. Hoe we met ontwerp en techniek Schooltv naar een breed publiek brachten.

De opdracht

NPO (een andere opdrachtgever van ons) heeft heel veel educatieve video’s van verschillende omroepen, van Sesamstraat voor de allerkleinsten tot Dokter Corrie voor pubers. Alle content wordt gebundeld aangeboden op Schooltv. Aanvankelijk was de site bedoeld voor scholen, maar in 2013 wilde NTR graag verbreden. Ze vroegen ons om mee te denken over een gebruiksvriendelijk redesign.

Dokter Corrie, waarin seksuele voorlichting op een grappige toegankelijke manier wordt behandeld.

Screen1

Doelstellingen

Een belangrijk doel was het aanspreken van een breder publiek: zowel leerkrachten, ouders als kinderen zelf moeten de site weten te vinden en er enthousiast van worden. De tweede doelstelling was het doorzoekbaar maken van alle content, zodat alle bezoekers relevante content kunnen vinden. Tenslotte wilde NTR leerkrachten die Schooltv gebruiken beter helpen bij het voorbereiden van hun lessen, en ze tools bieden om Schooltv te gebruiken in de klas.

Heldere, functionele interface

In het ontwerp ligt de nadruk op gebruiks-vriendelijkheid en toegankelijkheid. Geen toeters en bellen maar een heldere, functionele interface met per leeftijdsgroep een herkenbare kleur. Een simpele navigatie brengt kinderen en ouders bij relevante video’s en docenten naar hun eigen tools om afspeellijsten te maken of lesmateriaal aan te vragen. Met de zoekmachine, die een centrale plek op de homepage heeft, doorzoek en filter je gemakkelijk duizenden video’s. Bij het tonen van resultaten houden we rekening met de onderwerpen, de leeftijds-indicatie en de populariteit van een video.

Screen2

Vervolg

Na succesvolle implementatie van ons ontwerp voor de website is onze samenwerking met NTR verder gegaan. We hebben zowel het design als het development van de mobiele site opgepakt, en het ontwerp van de native mobile apps. Daarbij konden we regelmatig gebruik maken van onze ervaring met de realisatie van apps met veel video-content. In 2015 zijn de apps gelanceerd, in samenwerking met Innovattic. Wij ontwikkelden de iOS-app, die in 2016 is uitgebreid met een ruimer opgezette iPad-interface. Inmiddels zijn we full-circle: we hebben de website opgefrist en verbeterd, met de inzichten die we de afgelopen jaren hebben opgedaan.

Screen3Screen4Screen5

We houden niet van aannames

Onze ontwerpers en developers houden niet van aannames. We beginnen iedere opdracht met een ideeën en hypotheses, maar willen die zo snel mogelijk getest hebben. Toen we werkten aan een gebruiksvriendelijk ontwerp voor de website en mobiele apps van Schooltv hebben we tijdens het proces een aantal usability-onderzoeken uitgevoerd, samen met de experts van Valsplat. Daaruit kwamen praktische aanbevelingen en inzichten die we direct konden meenemen in de ontwikkeling. Zodat wat we opleveren het resultaat is van creativiteit, expertise en ervaring - maar nooit van vage ideeën.

Samenwerking

De samenwerking met NTR bevalt beide partijen goed. We vinden het heel erg fijn om langdurig samen te werken met onze opdrachtgevers, omdat we elkaar op die manier echt leren kennen en samen meer voor elkaar krijgen. Inmiddels wordt Schooltv ieder schooljaar gevonden door tienduizenden bezoekers, die bijelkaar duizenden uren video kijken. En, hopelijk, heel veel leren. Daar zijn we trots op. De website wordt door Hiro actief doorontwikkeld en is onlangs nog vernieuwd.

Check de website, en de apps via de App Store of op Google Play.

Meer weten?

Michiel square

Michiel Stam

Stuur Michiel een mail of bel 030 2769102

Meer lezen?

Even uitgekeken? Bekijk ook eens hoe we scholen en jongeren helpen om depressie bespreekbaar te maken.