Korte lijntjes

Een nieuwe portal waarmee OTX Logistics klanten zoals Calvin Klein en Tommy Hilfiger beter bedient.

Header

Als de Nederlande transporteur van Tommy Hilfiger, Calvin Klein en O’Neill je vraagt om kritisch mee te denken bij het ontwerp en de realisatie van hun nieuwe klantenportal, dan… Pakken wij uit!

OTX Logistics is lucht- en zeevracht- expediteur, met lokale en internationale transport-oplossingen. Het bedrijf wilde de bestaande klantenportal verbeteren. Met onze achtergrond in media was zo’n logistiek-platform helemaal nieuw, maar we houden wel van een uitdaging.

We ontwierpen en ontwikkelden een responsive klantenportal, waarmee de klanten van OTX in een beveiligde web-omgeving orders kunnen aanmaken en tracken. Het hele proces is online te volgen en te sturen.

Screen1

Durf te vragen

In het ontwikkeltraject hebben we veel sessies met OTX georganiseerd, om duidelijk te krijgen wat de wensen waren en om hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Door goed te luisteren en waar nodig kritische vragen te stellen konden we een toekomstbestendige portal ontwerpen waarin de wensen van zoveel mogelijk stake-holders zijn gerealiseerd, zonder in de val van ‘design-by-committee’ te lopen. We zijn dol op opdrachtgevers die het kunnen waarderen als we proactief en kritisch zijn. Dan kunnen we onze ervaring als designers en developers optimaal inzetten.

Business insights

De oude klantenportal van OTX schoot uitendelijk tekort in functionaliteit. Voor iedere klant was een eigen workflow ingericht; fijn voor die klant, maar lastig voor de managers van OTX. Zij konden bijna geen informatie uit het portal halen omdat niets gestandaardiseerd was. In de nieuwe portal hebben we alle data onder handbereik, zodat OTX nu concrete business insights uit het platform haalt.

Kennis delen

We hadden geen projecten in de logistiek-sector gedaan. Toch waren we de juiste partij voor OTX: we konden ze misschien niets nieuws vertellen over transport, maar wél over modern ontwerp, interaction design en webdevelopment. We deelden onze inzichten met de medewerkers van OTX en samen ontwierpen we een future-proof klantenportal.

Screen3Screen4Screen5

Resultaat

Goed ontwerp maakt de verscheidenheid aan functionaliteiten in de portal toch behapbaar voor grote en kleinere klanten. Bewezen technische oplossingen garanderen performance en up-time. Omdat de klanten van OTX dagelijks met de portal werken is een soepele lancering extra belangrijk. We hebben daarom gedurende een half jaar de verschillende onderdelen van de portal gebouwd en getest, tot het punt dat we live gaan met de eerste groep klanten. Na livegang blijven we doorontwikkelen en tweaken: lijntjes kunnen altijd korter.

Meer weten?

Bart square

Bart Zonneveld

Stuur Bart een mail of bel 030 2769102

Meer lezen?

Even geen dozen meer schuiven? Bekijk ook eens hoe we op het Lowlands festival de bezoekersstromen inzichtelijk maakten met een te gek project voor Nedap.