Ontwerpers op de nieuwsvloer

Ontwerp van de mobiele apps voor NU.nl.

Header

Goedemorgen! NU.nl heeft maandelijks 2,7 miljoen bezoekers die samen meer dan 1 miljard pagina's bekijken. Driekwart daarvan leest nieuws op een mobiel apparaat. Wij ontwierpen voor al die mensen een optimale site en apps.

In 2013 zag uitgever Sanoma dat er een verschuiving van web naar mobiel plaatsvond. Om te zorgen dat NU.nl meeging, zette het team vol in op een volwassen mobiele site en apps.

Functionele en moderne designs voor het populairste nieuwsplatform van Nederland.

Screen1

Mag in de krant

NU.nl brengt het laatste nieuws live naar miljoenen mensen. Dan zoek je een partij die op niveau kan meesparren. Ze kwamen uit bij Hiro: veel ervaring met het ontwerp van complexe sites zoals Uitzending Gemist en NPO.nl, waarbij een goede gebruikservaring wordt verenigd met belangen van verschillende stakeholders, en actuele kennis van online webgebruik die we vertalen naar functionele, moderne designs. Een samenwerking die wat ons betreft in de krant mag.

Screen2

Uitdagingen

Vanaf 2013 waren we de enige ontwerpers in een team vol developers, productmanagers en projectleiders. We waren verantwoordelijk voor het volledige ontwerp, van interactie-ontwerp tot uiteindelijke opmaak. Daarvoor gingen we ook om tafel met de developers, de advertentie-verkopers, de hoofdredacteur en de uitgever, om alles te weten te komen over de uitdagingen in het project.

De grootste daarvan was het bij elkaar brengen van adverteerders en bezoekers op mobiele apparaten. De mobiele apps werden veel gedownload maar de meeste advertenties werden nog verkocht voor desktop-bezoekers. Onze oplossing was een slim ontwerp waarbij de advertentie-verkopers de mogelijkheden kregen om hun werk beter te doen; in de mobiele apps kwam ruimte voor paid content-blokken, interstitials, banners, pre-rolls en andere advertentievormen. Dat zorgde direct voor meer inkomsten.

Omdat het werkt

Met de introductie van een zgn. ‘rectangle banner’ op tablets maakten we een van de opmerkelijkste ontwerpcompromissen: een advertentie die bij artikelen en overzichtspagina’s de hoofdafbeelding een stukje naar links drukte. Design-puristen waren misschien afgehaakt, maar wij vonden een vorm die functioneel en effectief is. Resultaat: direct extra advertentie-inkomsten. Dat werkt.

Screen3Screen4Screen5

Designtaal

Bij het ontwerpen van de apps hebben we de nadruk gelegd op functionaliteit en uniformiteit. We kozen een designtaal die op zowel iOS als Android logisch en volwassen voelde: clean, flat, modern en met slechts wat kleine tweaks om per platform een optimaal resultaat te krijgen. Geen NU.nl Android-app en een NU.nl iOS-app, maar gewoon de NU.nl app. Voor iOS en Android.

We werkten met een groep testgebruikers van wie we regelmatig input vroegen over onze prototypes. Zo kwamen we niet voor verrassingen te staan na lancering van de apps, maar wisten we vantevoren waar we nog konden tweaken. We adviseren al onze opdrachtgevers om niet te gokken, maar te wéten.

Screen6

De prijzenkast

De apps (en mobiele website) hebben verschillende prijzen gewonnen, nominaties en vermeldingen gekregen:

  • Website van het jaar (2012, NU.nl mobiel)
  • Website van het jaar (2013, NU.nl mobiel — nominatie)
  • iCulture Award: Most Popular News App (2x)
  • AndroidWorld Award: Best News & Magazine App
  • App Store Featured (Editor's Choice 2, Best New Apps 2014, Best New Apps 2015)
  • App Store Best of 2014

Resultaat

De overgang naar mobiel mogen we een succes noemen: NU.nl is inmiddels uitgegroeid tot de populairste nieuwssite van Nederland met maandelijks 1 miljard pageviews – waarvan 75% op een mobiel apparaat. We hebben veel geleerd, vrienden gemaakt, én we hebben een beetje bijgedragen aan het leesplezier van miljoenen nieuwsjunks. Daar zijn we trots op!

Check de website, en de apps via de App Store of op Google Play.

Meer weten?

Dean square

Dean Janssen

Stuur Dean een mail of bel 030 2769102

Meer lezen?

Het laatste nieuws van Nederland lees op je NU.nl, het laatste nieuws over Hiro lees je op onze voorpagina. Of je bekijkt een van onze andere projecten.

Zo hebben we o.a. voor de NPO de video apps compleet onder handen genomen zodat je nieuws niet alleen kunt lezen op je mobiel, maar ook bekijken samen met duizenden andere video's.