Inchecken met een biertje

De ontwikkeling van interactieve dashboards en check-in kiosks voor Lowlands-bezoekers.

Header

Experimenteren met een slimme technologie voor een sociale game op het mooiste muziekfestival van Nederland, ga er maar aan staan. Hiro to the rescue.

Nedap ontwikkelt innovatieve toepassingen. Ze weten alles van de nieuwste apparaten, gadgets en technologieën. Wij hielpen ze bij een tof experiment: een app voor iedereen die van Lowlands wil genieten mét alle voordelen van online zijn, maar zónder de hele tijd naar z'n smartphone te staren.

De opdracht

We werden door Nedap gevraagd om mee te denken over de mogelijkheden van ‘offline inchecken’. Dat resulteerde in een concept dat laat zien hoe slimme technologie creatief ingezet kan worden, waarmee de opdrachtgever op een leuke manier aandacht genereert.

Inchecken bij Nedap Memory Meeting Points met een RFID-polsbandje.

Screen1

Check-in at Lowlands

Tijdens Lowlands ’13 en ’14 konden bezoekers dankzij Hiro en Nedap zónder smartphone, mét een RFID-polsbandje, inchecken bij verschillende Nedap Memory Meeting Points. Daar zagen ze hun eigen festival-statistieken, Facebook-vrienden op Lowlands en kregen ze de mogelijkheid om op hun favoriete acts te stemmen. Ondertussen konden ze van het festival genieten: een biertje drinken, bands checken en met hun vrienden kletsen.

Screen2

Interactieve dashboards

We realiseerden interactieve dashboards die draaiden op schermen en iPads op het terrein. Daarmee kregen bezoekers toegang tot festival-rewards, highlights, toplijstjes met check-ins, de locatie van je Facebook-vrienden en een festival-bucket-list. We bouwden samen met het team van Nedap high-performance en hufter-proof apps op moderne webstandaarden die het in weer en wind bleven doen.

Screen3Screen4
Screen5

Deadlines halen

De grootste uitdaging in het project was tijd: Lowlands wordt niet uitgesteld, zelfs niet voor zo’n mooi project als dit. Dan kan het weleens hectisch worden. Het eerste jaar was er nog helemaal niets en werkten we intensief samen met het team van Nedap. We ontwikkelden de dashboards met alleen een proof-of-concept van de incheck-kiosk. Het tweede jaar vroeg Nedap ons om nog een keertje te helpen: wij zijn niet bang voor een deadline of twee.

100% geoptimaliseerd

Onze ervaring met het ontwikkelen van bedrijfskritieke software maakt het bouwen van festivalkritieke apps een stuk makkelijker. De door ons gebouwde web-apps voor dit project hebben honderdduizenden check-ins geregistreerd en verwerkt. Ze zijn helemaal geoptimaliseerd voor festivalgangers: de software is gemaakt om 24/7 soepel te draaien, kan zichzelf herstellen als er een fout optreedt en het is zelfs voor een bezoeker met iets teveel biertjes op onmogelijk om de app stuk te maken.

Resultaat

In dit project kregen we de kans om creatieve, innovatieve oplossingen te vinden voor grote uitdagingen. Strakke deadlines, veel bezoekers, onvoorspelbare gebruiksomstandigheden op het festivalterrein: daar worden we bij Hiro nou enthousiast van. Er was op Lowlands heel wat cutting-edge web-technologie aan het werk, maar bezoekers hebben er niks van gemerkt. Die gingen gewoon uit hun dak.

Meer weten?

Sjoerd square

Sjoerd Tieleman

Stuur Sjoerd een mail of bel 030 2769102

Meer lezen?

Uitgefeest? Bekijk ook eens hoe we bij OTX Logistics slimme oplossingen bedacht hebben om hun datastromen inzichtelijk te maken.